29.08–08.11.2015
MECHELEN
terug

Michael Rakowitz

Het multidisciplinaire werk van Michael Rakowitz (°1973) richt zich tot de zintuigen om een discours rond prangende politieke, sociale en historische kwesties te laten ontluiken. Zijn conceptuele kunst is onverbloemd politiek en focust zich op het Midden Oosten, de regio waar zijn familie uit vluchtte. Rakowitz, een Amerikaanse kunstenaar met Iraaks-Joodse roots, staat gekend voor de onverwachte verbindingen die hij in zijn werk maakt tussen de Iraakse geschiedenis en de Westerse cultuur. Hiermee creëert hij een compleet nieuw en veelkleurig narratief dat de toeschouwers betrekt in een meeslepende heropleving van het verleden.

I’m Good At Love, I’m Good At Hate, It’s In Between I Freeze

mixed media, scriptfragmenten, olijfgroene Olivetti Lettera 22 typmachine

Voor CONTOUR 7 presenteert Michael Rakowitz een project in ontwikkeling dat zich toespitst op de figuur van Leonard Cohen en de ethische dilemma’s van de post-Holocaust Jood in relatie tot Israël en Palestina. Het uiteindelijke werk zal een film bevatten die Rakowitz zal opnemen in het Chelsea Hotel, waar Cohen verbleef in de periode waarin hij naar Israël trok om er voor de Israëlisch troepen te spelen. In Mechelen toont Rakowitz decorstukken en voorlopige scriptfragmenten van zijn film, geïnspireerd op Cohens gedichten en dagboeken. Alles werd op strikt analoge wijze gegenereerd, met exact dezelfde olijfgroene Olivetti Lettera 22 typmachine waarmee Cohen tijdens de bewuste periode schreef. Het hoogtepunt van I’m Good At Love, I’m Good At Hate, It’s In Between I Freeze – een citaat uit Cohens gedicht Recitation – moet een concert in het Ramallah Cultural Palace in Palestina zijn, waar Cohen in september 2009 had moeten spelen daags na zijn performance in Tel Aviv. Het concert werd echter afgelast vanwege de Culturele Boycot tegen Israël.