De Libanese kunstenaar Rabih Mroué (°1967) is theaterregisseur, acteur, beeldend kunstenaar en schrijver. Mroué speelde een belangrijke avant-gardistische rol in het Libanese theaterlandschap dat hij naar nieuwe en ongekende territoria bracht, weg van de gevestigde instituties en Europese invloeden. Zijn beeldend werk ontstond uit zijn theaterpraktijk waarin hij vaak met video- en installatiekunst werkt. In zijn video’s speelt Mroué met tijd en montage als betekenisgevende factor. Kenmerkend voor zijn installaties is het combineren van tekst en fotografie.
De thema’s die het werk van Rabih Mroué begeesteren, lijken op het eerste zicht weinig gemeen te hebben met het toekomstgerichte karakter van de utopie. Gedreven door zijn drang om de confrontatie met de tragische geschiedenis van zijn thuisland aan te gaan, botst hij onvermijdelijk op het weergeven van het monsterlijke karakter van de mensheid. De locatie waar het werk van Mroué tijdens CONTOUR 7 wordt geëxposeerd, is belangrijk voor zijn link met enkele sombere hoofdstukken uit de Belgische geschiedenis. Toen Mechelen tijdens de Tweede Wereldoorlog onder hevige bombardementen leed, werd de Vlietenkelder als schuilkelder gebruikt. De geschiedenis van de stad als transitplatform van waaruit Joden en Roma naar Auschwitz werden gedeporteerd, resoneert met de mistroostige verhalen die door de Libanese artiest worden verteld. De vier kunstwerken die hier worden getoond, proberen elk op een verschillende manier af te rekenen met beangstigende en vaak traumatiserende herinneringen aan het verleden van Libanon.