29.08–08.11.2015
MECHELEN

Locaties

CONTOUR 7 bezet vanaf eind augustus enkele bijzondere ­locaties in Mechelen. Historisch of hedendaags, één ding hebben ze alvast met elkaar gemeen: zowel letterlijk als inhoudelijk vormen ze een passend decor voor de kunstwerken van de Biënnale voor Bewegend Beeld.

Locaties

terug

De Noker

Nokerstraat 6


De zorgvuldig gerestaureerde kapel en klassieke binnentuin van de Noker vormen het sluitstuk van CONTOUR 7. Het Godshuis van de Heilige Drievuldigheid uit de 14de eeuw stond gekend voor zijn gastvrijheid tegenover zieken en uitgestotenen. De Alexianenbroeders namen er aan het begin van de 17de eeuw hun intrek en bouwden begin 18de eeuw de kapel en kloostergang zoals we die nu kennen. Het stucwerk van de laat-barokke plafonds is door zijn omvang en variatie uniek in de lage landen. Begin 20ste eeuw betrokken de zusters Franciscanessen het pand. Zij deden aan buurtwerk, zorgden voor onderwijs voor kinderen en vorming van volwassenen. De site staat tot op de dag van vandaag nog steeds in het teken van zorg, gezien de hoofdzetel van welzijnsorganisatie Emmaüs vzw er gevestigd is. De binnentuin en kapel waar ooit zieke burgers, pestlijders en geesteszieken kwamen bidden, is tijdens de Biënnale heel even het decor voor een hoogmis van hedendaagse videokunst.

Chiara Fumai

The Book Of Evil Spirits

inkt en collage op blad, mixed media, video, 26′ 24″
Gemaakt in opdracht van en gecoproduceerd door CONTOUR 7

De personages in de installatie van Chiara Fumai zijn stuk voor stuk opmerkelijke historische figuren. Naast het feit dat ze allemaal vrouwen zijn, lijken ze op het eerste zicht weinig met elkaar gemeen te hebben. Het zijn vrouwelijke activistes, schrijfsters, terroristen, freaks en occulte mediums. Het belangrijkste personage is Eusapia Palladino. Deze Italiaanse boerin vergaarde aan het begin van de twintigste eeuw roem als spiritueel medium met mysterieuze bovennatuurlijke krachten. De grootste autoriteiten op het gebied van wetenschap, gaande van psychologen tot fysici, probeerden haar claim op mystieke superkrachten te ontmaskeren. Was ze écht opmerkelijk, of was ze simpelweg een bedriegster? Die ambiguïteit is voor Chiara Fumai een grote aantrekkingskracht.

Angel Vergara

De Nekker Tree

hdv video-installatie, geluid, 13′ 11″
Gemaakt in opdracht van en geproduceerd door CONTOUR 7

Angel Vergara koos de binnentuin van het voormalige klooster de Noker als decor en thema voor zijn installatie op CONTOUR 7. Het inspireerde hem om rond het thema van de omsloten tuin te werken. Dit brengt hij in verband met het idee van een artificieel paradijs. In de decoratieve en geometrische tuin van de Noker staat slechts één boom. Net zoals een utopisch eiland, is de tuin afgesloten van de buitenwereld. De aanwezigheid van de enkele boom doet denken aan de bijbelse Tuin van Eden en diens Boom van Kennis. Kennis lijkt de mensheid een ambigu voordeel op te leveren, het verlicht en bezwaart tegelijkertijd. Het brengt het monsterlijke element in de menselijke aard aan het licht. Diezelfde ambiguïteit kan gevonden worden in het idee van de omsloten tuin. Moeten ze mensen beschermen of gevangen houden? Dergelijke tuinen kunnen worden gezien als bron van zowel genot als kwelling. Misschien zijn monsters en heiligen wel twee aspecten van dezelfde veelzijdige menselijke natuur. Het beste voorbeeld hiervan is wellicht Thomas More zelf: ter dood veroordeeld als een gevaarlijke vijand voor de Anglicaanse Kerk, maar eeuwen later omarmd als een katholieke heilige.