29.08–08.11.2015
MECHELEN

Locaties

CONTOUR 7 bezet vanaf eind augustus enkele bijzondere ­locaties in Mechelen. Historisch of hedendaags, één ding hebben ze alvast met elkaar gemeen: zowel letterlijk als inhoudelijk vormen ze een passend decor voor de kunstwerken van de Biënnale voor Bewegend Beeld.

Locaties

terug

De Vlietenkelder

IJzerenleen


Als je de IJzerenleen passeert, zou je haast vergeten dat er zich onder het plaveisel één van de meest tot de verbeelding sprekende plekken uit de Mechelse geschiedenis bevindt. Enkel de decoratieve luiken verraden het gangencomplex dat zich onder de grond schuilhoudt. Na het afdalen van de trappen, duik je van de drukke winkelstraat even in een kalme plek die een boeiende geschiedenis met zich meedraagt. De aanwezigheid van het voormalig stadskanaaltje (‘vliet’) herinnert ons aan het feit dat Mechelen mede ontstond door zijn gunstige ligging op het kruispunt van verschillende waterwegen. Het stadskanaaltje op de IJzerenleen werd in de 16de eeuw gedempt en overwelfd, en onderging tijdens de zomer van 2012 een grondige restauratie. De Vlietenkelder speelde een cruciale rol tijdens de moeilijke tijden die Mechelen in de geschiedenis heeft gekend. Tijdens de Tweede Wereldoorlog deden de ruimtes dienst als schuilkelder waarnaar men kon vluchten van de gruwelen die de oorlog met zich meedroeg.

Michael Fliri

​I Pray I’m A False Prophet

video, geluid, 2′ 00″
Gemaakt in opdracht van en gecoproduceerd door CONTOUR 7

Michael Fliri gidst je in zijn performance- video’s naar surreële sferen. De handelingen die hij in zijn video’s uitvoert, grenzen aan het absurde en lijken wel visuele transfiguraties van nog-te-vertellen parabels. Kenmerkend voor de artistieke praktijk van Fliri is dat zijn werk ons toelaat om verbindingen te maken met zowel verleden als toekomst. Het bezit met andere woorden een extra-temporeel karakter. Voor CONTOUR 7 combineert hij zijn fascinatie voor maskers met een paradoxaal citaat van Thomas More, die gefolterd en onthoofd als martelaar eindigde: ‘I pray to God I’m a false prophet’. In zijn video lijkt Fliri een hedendaagse vorm van martelaarschap op te voeren, waarbij hij onthoofding inruilt voor het schijnbaar gedwongen maken van een afdruk van zijn hoofd in een composiet zacht materiaal. Dit doet denken aan de methode van de gisant-sculpturen die we vaak in kerken zien, waarbij afdrukken van koningen en heiligen werden gemaakt om hen te herdenken.

Rabih Mroué

The Crocodile Who Ate The Sun

12 x diasec foto’s met kader, tekst, pamphlet
In samenwerking met Kunstencentrum NONA

De thema’s die het werk van Rabih Mroué begeesteren, lijken op het eerste zicht weinig gemeen te hebben met het toekomstgerichte karakter van de utopie. Gedreven door zijn drang om de confrontatie met de tragische geschiedenis van zijn thuisland aan te gaan, botst hij onvermijdelijk op het weergeven van het monsterlijke karakter van de mensheid. De locatie waar het werk van Mroué tijdens CONTOUR 7 wordt geëxposeerd, is belangrijk voor zijn link met enkele sombere hoofdstukken uit de Belgische geschiedenis. Toen Mechelen tijdens de Tweede Wereldoorlog onder hevige bombardementen leed, werd de Vlietenkelder als schuilkelder gebruikt. De geschiedenis van de stad als transitplatform van waaruit Joden en Roma naar Auschwitz werden gedeporteerd, resoneert met de mistroostige verhalen die door de Libanese artiest worden verteld. De vier kunstwerken die hier worden getoond, proberen elk op een verschillende manier af te rekenen met beangstigende en vaak traumatiserende herinneringen aan het verleden van Libanon.

Rabih Mroué

Old House

video, geluid, tekst, 1′ 15″
In samenwerking met Kunstencentrum NONA

Rabih Mroué

Noiseless

video, geen geluid, tekst, 4′ 40″
In samenwerking met Kunstencentrum NONA

Rabih Mroué

Two Hours Without War

video, geluid, tekst, 2′ 12″
In samenwerking met Kunstencentrum NONA