29.08–08.11.2015
MECHELEN

Locaties

CONTOUR 7 bezet vanaf eind augustus enkele bijzondere ­locaties in Mechelen. Historisch of hedendaags, één ding hebben ze alvast met elkaar gemeen: zowel letterlijk als inhoudelijk vormen ze een passend decor voor de kunstwerken van de Biënnale voor Bewegend Beeld.

Locaties

terug

Hof van Busleyden

Frederik de Merodestraat 65


Het Hof van Busleyden werd gebouwd in het begin van de 16de eeuw. Opdrachtgever was Hiëronymus van Busleyden, kerkelijk jurist en lid van de Grote Raad, het hoogste rechtscollege in de toenmalige Nederlanden. Hij was ook bekend als mecenas en humanist, bevriend met Desiderius Erasmus en Thomas More. Van 1619 tot de Eerste Wereldoorlog deed het gebouw dienst als ‘berg van barmhartigheid’: armen konden er renteloos geld lenen. Tijdens de oorlog werd het grotendeels vernield, enkel de muren bleven overeind. Na de heropbouw werd het in 1938 in gebruik genomen als stadsmuseum. Het is niet ondenkbaar dat More hier in 1515 door de tuinen liep te mijmeren over Utopia. Hij schreef zelfs een gedicht over de schoonheid van het Hof van Busleyden. Dat deze plek exact vijfhonderd jaar later de Biënnale die aan More wordt opgedragen ontvangt, is dus niet geheel toevallig.


FOOLING UTOPIA – BIBLIOTHEEK

CONTOUR 7, de Biënnale voor Bewegend Beeld, wordt opgedragen aan Thomas More. Tijdens een verblijf in Vlaanderen in de zomer van 1515, waarbij hij ook Mechelen bezocht en in het Hof van Busleyden verbleef, schreef More het grootste deel van zijn boek over de ideale staat, het eiland Utopia.

In het Hof van Busleyden kan de bezoeker van CONTOUR 7 zich laven aan alle mogelijke vormen van utopische literatuur of utopisch denken, gaande van ontspannende kinderboeken en lichte stripverhalen tot zwaar filosofische boeken en verhelderende essays. De bibliotheek bevat eveneens een selectie geluidsfragmenten rond utopieën en Europa uit het archief van de internationaal gelauwerde online-radio voor hedendaagse kunst RAM Radioartemobile.

Ook de eerste en derde druk van het boek Utopia van Thomas More, respectievelijk gedrukt in Leuven (1516) en Basel (1518), zullen speciaal voor de Biënnale tentoongesteld worden in de ondergrondse tentoonstellingszaal van het Hof van Busleyden. Verder zijn er enkele gastlezingen die het thema Fooling Utopia tot op het bot ontleden.

A Dog Republic and RAM Radioartemobile

Let’s Talk Peace!

16 mm film, geluidsinstallatie
Gemaakt in opdracht van en geproduceerd door CONTOUR 7

Gebruik makend van een grote verscheidenheid aan artistieke media, spelen de ‘demonstraties’ van A Dog Republic met het idee om een alternatieve manier van werken te installeren in een nieuwe republiek van honden en hond-sympathisanten. De participatieve installatie die A Dog Republic in samenwerking met RAM Radioartemobile op CONTOUR 7 presenteert, nodigt de bezoeker uit om eigen blafgeluiden op te nemen met een online-applicatie. Die oproep om de grens tussen mens en dier te overbruggen is natuurlijk speels en provocatief, maar kan bovenal worden gezien als een uiting van kritiek. Dit kritische aspect vinden we terug in de twee werken die voor deze expositie door A Dog Republic werden uitgenodigd in hun republiek. Zowel Il Monumento al Borghese Coraggioso (1971) van Jannis Kounellis als Utopia / The Kingdoms of Elgaland- Vargaland (2003) van Carl Michael von Hausswolff en Leif Elggren reflecteren op ironische wijze over de mogelijkheid van sociale verandering en nieuwe imaginaire landen.


BARKING CALL

A Dog Republic is op zoek naar geblaf, gehuil en gegrom… Van mensen, wel te verstaan!

Naar aanleiding van de ‘barking conversations‘ in hun werk Let‘s Talk Peace! nodigen ze je uit om de innerlijke hond in jezelf los te laten. Met dat geblaf gaan ze dan aan de slag voor hun werk op de Biënnale. Neem je meest charmante, woeste of aandoenlijke gegrom en geblaf op, klik op ‘verzenden’ en wordt deel van dit hondsdolle kunstwerk. Ggrwaf woef!

Neem jouw geblaf op via www.contour7.be/barking

AaBbPp

Three Official Hats

monnikshoed, bladeren hoed, gescheurde hoed
Gemaakt in opdracht van en geproduceerd door CONTOUR 7

AaBbPp is een collaboratief project dat zich als vertrekpunt toespitst op hoofddeksels. De hoeden van AaBbPp zijn zowel prototype als afgewerkt product. Op een gelijkaardige manier is hun online-aanwezigheid in de vorm van een e-shop zowel een artistieke uiting als een commerciële onderneming. Voor CONTOUR 7 maakte AaBbPp drie Officiële Hoeden, geïnspireerd op sportkledij én het Keizerrijk China. Daarnaast presenteren ze een anderhalf uur durende video-mixtape waarin ze beelden van de Britse stop motion animatie serie Magic Roundabout (1963) in een Acid Round About transformeren.

Slavs and Tatars

​Lektor (Speculum Linguarum)

zesdelige geluidsinstallatie, plexiglas, speakers, 36′ 29″

Door zich verschillende culturele tradities uit het gebied gekend als Eurazië op uiterst belezen manier toe te eigenen, verkent Slavs and Tatars ongekende ideeën voor een betere samenleving. Hung and Tart (Full Acacia), een rijkelijk ontworpen glasmodel van een tong, is een voorbeeld van hun veelzijdige en vaak grappige kunst. Samen met de installatie Lektor (Speculum Linguarum) maakt dit werk deel uit van het overkoepelende project Mirrors for Princes, waarin middeleeuwse handboeken voor heersers en leiders centraal staan. De tips en wenken die in verschillende talen te horen zijn, moeten ons de weg naar geluk en volmaaktheid wijzen. De titel Lektor verwijst naar een wijdverspreide Oost-Europese voice-overmethode waarmee buitenlandse films worden vertaald.

Albert Serra

The Lord Worked Wonders in Me

tweedelige video-installatie, geluid, 69′ 00″
Gemaakt in opdracht van en geproduceerd door CONTOUR 7

Tijdens CONTOUR 7 presenteert Serra een nieuwe tweedelige video-installatie, gebaseerd op zijn film The Lord Worked Wonders in Me (2011) waarin hij zich richt op ontmoetingen en gesprekken. De film toont de crew van zijn vorige film over Don Quichote Honour of Knights (2006) terwijl ze door La Mancha in centraal Spanje reizen. De acteurs – allemaal amateurs – wachten om aan de nieuwe filmproductie te beginnen en worden getoond terwijl ze samen eten, praten of simpelweg de tijd doden. Ze praten niet alleen over politiek, drugs en liefde, maar ook over het verhaal van Don Quichote en Sancho Panza. Het maakt zelfs niet uit dat de film waaraan ze werken er uiteindelijk nooit zal komen. De belangrijke gebeurtenissen vinden plaats op de saaie en schijnbaar verloren momenten van een wachtende crew die zich in een film waant.

Fabrice Hyber

TV MORE

video-installatie, tekeningen
Gemaakt in opdracht van en gecoproduceerd door CONTOUR 7

Met behulp van een open call nodigde Hyber de inwoners van Mechelen en België uit om hun persoonlijke utopieën te delen. Hij gaf hen daarbij de belofte de inzendingen eigenhandig in tekeningen om te zetten. Deze tekeningen bedekken de muren van een speciale ruimte die door de kunstenaar werd vormgegeven. Hij inspireerde zich hierbij op het Hypocaustum: de eetkamer met fresco’s in het Hof van Busleyden waar Thomas More en andere gasten hun utopieën met Hiëronymus van Busleyden deelden. De installatie zal een aantal televisieschermen bevatten, waar de gevolgen van de ingezonden utopieën volgens de kunstenaar worden getoond.

Nedko Solakov

Encyclopaedia Utopia

1990
mixed media
2015
driedelige video-installatie, hoofdtelefoon, 31′40′′, 26′46′′, 25′56′′
Gemaakt in opdracht van en geproduceerd door CONTOUR 7

In de nieuwe video-installatie gemaakt voor CONTOUR 7, bladert Nedko Solakov door de pagina’s van zijn eigen Encyclopaedia Utopia die hij in 1990 kort na de val van de communistische regimes in Oost- Europa maakte. In overeenstemming met de drie volumes van de oorspronkelijke encyclopaedia, reflecteert de kunstenaar in drie video’s op zijn eigen vijfentwintig-jaar-oude werk. Met camera in de hand leest Solakov elk onderdeel luidop, terwijl hij commentaar verschaft op zijn eigen werk en de ideeën die hem hierbij inspireerden. De drie boeken bevatten tekeningen, teksten en foto’s van verschillende grootte, en worden samen met de bijhorende video’s tentoongesteld. Erin weegt hij het ideale eiland van Thomas More af tegen de utopische gelijkheidsexperimenten in communistisch Bulgarije. Met een grappige, ironische, vulgaire of naïef-pedagogische toon, blijkt de encyclopaedia een ideale gelegenheid om oneerbiedig de spot te drijven met zowel literaire als werkelijke versies van volmaakte samenlevingen. Tussen de vele tekeningen van verzonnen wezentjes en akelige monsters, geeft Solakov tips om op een ‘gelukkige en harmonische’ wijze samen te leven.

Johan Grimonprez

WeTube-O-Theque

videobibliotheek, diverse lengte

WeTube-O-Theque is een vlog of videoblog. Erin verzamelde Grimonprez videofragmenten van het internet en uit diverse archieven rond de thema’s ecologie en duurzaamheid. Wat deze fragmenten verbindt, is hun reflectie over nieuwe en verantwoordelijke manieren van samenleven. Het idee van ‘tender gardening’ is afkomstig van de bekende raad die Voltaire ons in zijn Candide, ou l’optimisme geeft: ‘il faut cultiver notre jardin’.

Johan Grimonprez

every day words disappear

video, 15′ 11″
Gemaakt in opdracht van en gecoproduceerd door CONTOUR 7

In zijn nieuwe installatie every day words disappear treedt Johan Grimonprez in dialoog met denkers en wetenschappers die zoeken naar nieuwe ideeën over gemeenschap en sociale organisatie. De vragen die in de gesprekken worden gesteld, behandelen de dominante rol van negatieve factoren in onze samenleving zoals angst, competitie en egoïsme. Zoals steeds in zijn werk maakt de kunstenaar hierbij gebruik van een versplinterde montage van beelden.

Jan Fabre

Searching for Utopia

Searching for Utopia (Jantje op zoek naar Utopia of een orakelsteen)
2002
polyester, papier-mâché
Searching for Utopia (met kunstenaar-ruiter rechtop staand)
2002
polyester, gips, zand, hars, bladgoud, textiel, hout
Searching for Utopia II (op hol geslagen)
2005
polyester, lederen riem, hout, aarde

Utopia en Thomas More zwerven al langer door het hoofd van Jan Fabre, of toch zeker sinds 1977 toen hij een performance bracht waarbij hij exotische bloemen neerlegde voor het huis waar More in Antwerpen verbleef. Tijdens CONTOUR 7 krijgen de artistieke sporen van deze langdurige verhouding een speciale plaats in de kamer naast het Hypocaustum, de eetkamer waar Hiëronymus van Busleyden More en andere humanistische vrienden ontving. In de muurschilderingen die deze kamer nog steeds sieren, vond More inspiratie voor zijn bekendste boek. Fabre presenteert een 8 mm-film met een re-enactment van zijn performance uit 1977, en enkele modellen voor zijn Searching for Utopia-sculpturen. In 1990 maakte Fabre een legendarisch werk waarbij hij het Tivoli-kasteel in Mechelen volledig met Bic-balpeninkt bedekte, een duidelijke uiting van zijn utopische geest.

Jan Fabre

Hommage Aan Thomas More

Hommage Aan Thomas More
1977
8 mm-pellicule
Re-enactment Hommage Aan Thomas More
2015
video, 8 mm-pellicule omgezet naar digitaal, 2′ 24″
Gemaakt in opdracht van
en geproduceerd door CONTOUR 7

Utopia en Thomas More zwerven al langer door het hoofd van Jan Fabre, of toch zeker sinds 1977 toen hij een performance bracht waarbij hij exotische bloemen neerlegde voor het huis waar More in Antwerpen verbleef. Tijdens CONTOUR 7 krijgen de artistieke sporen van deze langdurige verhouding een speciale plaats in de kamer naast het Hypocaustum, de eetkamer waar Hiëronymus van Busleyden More en andere humanistische vrienden ontving. In de muurschilderingen die deze kamer nog steeds sieren, vond More inspiratie voor zijn bekendste boek. Fabre presenteert een 8 mm-film met een re-enactment van zijn performance uit 1977, en enkele modellen voor zijn Searching for Utopia-sculpturen. In 1990 maakte Fabre een legendarisch werk waarbij hij het Tivoli-kasteel in Mechelen volledig met Bic-balpeninkt bedekte, een duidelijke uiting van zijn utopische geest.

Ana Prvački

​The Family Fig Tree (for the Utopians it’s important to see their future spouse naked before marrying them)

video, geluid, vijgenboom, 2′ 34″
Gemaakt in opdracht van en geproduceerd door CONTOUR 7

Vijgenbladeren spelen een belangrijke rol in de kunstgeschiedenis. Ze doen traditioneel dienst als middel om de mannelijke en vrouwelijke seksualiteit te bedekken, en zo de erotische geladenheid van beelden te neutraliseren. Prvački zoekt in haar werk naar manieren om de erotische dimensie van kunst te herontdekken, en thematiseert daarbij bepaalde vormen van sociaal contact en protocol. In het werk dat ze op CONTOUR 7 presenteert, speelt ze op ironische wijze met een sociale wet op het eiland Utopia. Ze overtreedt de wet, maar doet dit met respect voor de artistieke traditie door een vijgenboom voor haar video te plaatsen. Haar werk vindt een synthese in de audio die de toehoorder uitnodigt op een subliminale tijdsreis doorheen verschillende generaties en stambomen, misschien wel helemaal terug tot de oeroude Tuin van Eden.

Michael Rakowitz

I’m Good At Love, I’m Good At Hate, It’s In Between I Freeze

mixed media, scriptfragmenten, olijfgroene Olivetti Lettera 22 typmachine

Voor CONTOUR 7 presenteert Michael Rakowitz een project in ontwikkeling dat zich toespitst op de figuur van Leonard Cohen en de ethische dilemma’s van de post-Holocaust Jood in relatie tot Israël en Palestina. Het uiteindelijke werk zal een film bevatten die Rakowitz zal opnemen in het Chelsea Hotel, waar Cohen verbleef in de periode waarin hij naar Israël trok om er voor de Israëlisch troepen te spelen. In Mechelen toont Rakowitz decorstukken en voorlopige scriptfragmenten van zijn film, geïnspireerd op Cohens gedichten en dagboeken. Alles werd op strikt analoge wijze gegenereerd, met exact dezelfde olijfgroene Olivetti Lettera 22 typmachine waarmee Cohen tijdens de bewuste periode schreef. Het hoogtepunt van I’m Good At Love, I’m Good At Hate, It’s In Between I Freeze – een citaat uit Cohens gedicht Recitation – moet een concert in het Ramallah Cultural Palace in Palestina zijn, waar Cohen in september 2009 had moeten spelen daags na zijn performance in Tel Aviv. Het concert werd echter afgelast vanwege de Culturele Boycot tegen Israël.