29.08–08.11.2015
MECHELEN

Locaties

CONTOUR 7 bezet vanaf eind augustus enkele bijzondere ­locaties in Mechelen. Historisch of hedendaags, één ding hebben ze alvast met elkaar gemeen: zowel letterlijk als inhoudelijk vormen ze een passend decor voor de kunstwerken van de Biënnale voor Bewegend Beeld.

Locaties

terug

Kazerne Dossin

Goswin de Stassartstraat 153


De voormalige Belgische legerkazerne Kazerne Dossin werd in 1756 gebouwd in opdracht van Keizerin Maria Theresia van Oostenrijk. In 1936 kreeg de kazerne de naam van de bevelhebber van het zevende linieregiment tijdens de Eerste Wereldoorlog: Luitenant Generaal Emile de Dossin de Saint Georges. Deze Luikenaar werd vereerd als oorlogsheld omwille van zijn daadkrachtige rol in de Slag om de IJzer. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg het gebouw een sinistere herbestemming als Sammellager, een strategisch verzamelkamp van Nazi-Duitsland om Joden en Roma te deporteren richting Auschwitz-Birkenau en enkele kleinere kampen. Als herinnering aan deze gruwel werd op 30 mei 1948 een gedenkplaat bevestigd aan de gevel van de kazerne. Jaarlijks organiseert men een plechtigheid om de slachtoffers te gedenken. In 2012 opende naast de oude Kazerne Dossin een museum met dezelfde naam. Hiervoor werd een nieuwbouw naar een ontwerp van de Belgische architect bOb Van Reeth gekozen. Tijdens de Biënnale voor Bewegend Beeld dwalen de monsters en martelaren uit de zwarte pagina’s van de geschiedenis er weer even rond.

Sander Breure and Witte van Hulzen

The Shores Of An Island I Only Skirted

video-installatie, geluid, 14′ 00″

De dubbele projectie van Sander Breure en Witte van Hulzen suggereert dat we een beeld en zijn tegenbeeld zien, de achterkant van het beeld. Het eerste scherm toont beelden van een klein en schijnbaar onbewoond eiland. Men zou kunnen denken dat dit kalm en ongerept stukje land een paradijselijk leven te bieden heeft. Pas als we te weten komen dat de beelden werden gefilmd op het eiland Utøya, waar Anders Breivik in 2011 een politiek geïnspireerde moordpartij hield, verkrijgt het geheel een dreigende ondertoon. De achterkant van het scherm, het tegenbeeld, toont verschillende archiefbeelden rond het thema migratie. Hiermee wordt getoond dat wat sommige mensen zich als utopie inbeelden, soms het tegenovergestelde is.